fot. Mariusz Karandysz
Michał Moc
Kompozytor, akordeonista - nauczyciel i... podróżnik.
Studia kompozytorskie (pod kierunkiem prof. Grażyny Pstrokońskiej–Nawratil) ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie w roku 2008 uzyskał stopień doktora, a w roku 2019 doktora habilitowanego sztuki. W dorobku twórczym posiada ponad 50 wykonywanych kompozycji - wśród nich utwory kameralne, wokalne, wokalno-instrumentalne, orkiestrowe, ze szczególną preferencją akordeonu jako instrumentu solowego. Osobną grupę stanowią miniatury pisane dla uczniów szkół muzycznych, w tym utwory obowiązkowe konkursów instrumentalnych, chóralnych, utwory wprowadzające wybrane zagadnienia, nierzadko wsparte komentarzem metodycznym. W 2007 objęty został czteroletnim programem promocji młodych kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.
Wykłada w macierzystej uczelni prowadząc równocześnie badania w zakresie kształcenia słuchu muzycznego; jest m.in. autorem programów komputerowych, gier edukacyjnych oraz pomysłodawcą Ogólnopolskiego Konkursu Olimpiada Słuchowa dla uczniów szkół muzycznych II st. a także Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear. Był nauczycielem konsultantem i stałym wykładowcą CENSA (Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych). Prowadzi kursy metodyczne, lekcje otwarte, a także prezentacje i warsztaty dla nauczycieli – poświęcone m.in. zagadnieniom praktycznego stosowania w nauce muzyki jej zasad teoretycznych, instrumentacji na szkolne zespoły kameralne, nowoczesnym metodom kształcenia słuchu i wyobraźni muzycznej.
Zdobył szereg nagród w konkursach kompozytorskich: ogólnopolskich – z okazji Kongresu Eucharystycznego (Opole 1997, dwie drugie nagrody za Mszę Ludu polskiego i Wierzę w Ciebie), im. A. Didura w Sanoku (1998, wyróżnienie), I Konkursie Kompozycji i Instrumentacji we Wrocławiu (1998, I nagroda), Musica Sacra w Częstochowie (1999, II nagroda za Alleluja), im. A. Panufnika w Krakowie (2000, I miejsce za Betelgeuse oraz międzynarodowych – im. R. Murray’a Schaffera w Poznaniu (1999, wyróżnienie za Exchange), Franz Josef Reinl-Stiftung w Wiedniu/Monachium (2001, III nagroda za utwór Furietta na orkiestrę kameralną).
Otrzymał ponadto stypendia: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (kilkukrotnie), ZAiKS, Zarządu Miasta Wrocławia, Klubu Kiwanis Wratislavia z ramienia Mercedes Benz Polska – Mirosław Wróbel, Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga oraz stypendium naukowe im. prof. Marii Klementyny Tomaszewskiej. Jest także koncertujacym akordeonistą, laureatem wielu konkursów: Ogólnopolskiego Konkursu Akordeonowego – w Chełmie (1994 i 1996, I miejsca), Zgierzu (1995, I miejsce), Mławie (1995, I miejsce), Międzynarodowych Festiwali Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (1999, I miejsce i wyróżnienie), w Sanoku (2000, III miejsce), IV Konkursu Muzyki Współczesnej dla Młodych Wykonawców (PTWM, Warszawa-Radziejowice, 2001).
Nagrywał dla PR i TVP oraz wydawców płytowych. W roku 2011 wytwórnia DUX opublikowała jego monograficzną płytę kompozytorską Emotion. Jak sam często podkreśla - nie uznaje muzyki bez emocji.
Ważniejsze kompozycje
BETELGEUSE (na akordeon i taśmę) - 1999
SINFONIETTA (na orkiestrę smyczkową) - 1999
HOMMAGE A PIAZZOLLA (na akordeon i orkiestrę symfoniczną) - 2000
FANTAZJA PRASKA (na orkiestrę symfoniczną) - 2002
CHORDALIANS & CHORDALIENS (na akordeon i orkiestrę kameralną) – 2004
CHIPSET (na orkiestrę symfoniczną z akordeonem) – 2005
MUZYKA NA ORKIESTRĘ (na orkiestrę symfoniczną) – 2007
STUNTMEN'S RELAY (na orkiestrę symfoniczną) – 2008
BARBARIOSO (na orkiestrę smyczkową) – 2009
THE SWITCHING FACES (na orkiestrę kameralną) – 2009
HIPOKAMP (na wielką orkiestrę i grupę dzieci w wieku szkolnym) – 2010
E-MOTION (na orkiestrę smyczkową)-2011 S.A.N.D (na zespół kameralny i grupę dzieci ) - 2011
CALL FOR DETAILS... (na akordeon i organy) – 2012
PO-WER (na orkiestrę) – 2013 MissA (na akordeon i klawesyn) – 2014
sulP’lus (na orkiestrę smyczkową) – 2014
K’AKKO-FONIA (na akordeon i orkiestrę smyczkową) - 2015
FJÖR-ÐUR (na orkiestrę symfoniczną) - 2016
LAST MINUTE! (na chór i dużą orkiestrę smyczkową) - 2016
A-cordeON (na wiolonczelę i akordeon) - 2017
mYEAR19 (instalacja na 104 głośniki i grupę instrumentalistów) - 2018/19
HARPiness (na harfę i zespół instrumentalny) - 2019
"Dynamiczna i efektowna muzyka Michała Moca odwołuje się do najlepszych tradycji takich gatunków jak koncert wirtuozowski, miniatura instrumentalna czy szeroko pojęta muzyka symfoniczna. Kompozytor znakomicie operuje zarówno pełnym składem orkiestry jak i zespołem kameralnym, gdzie do głosu dochodzą subtelne, liryczne dialogi partii solowych, ażurowe faktury, detale instrumentacyjne. Rozmach formalny, wartka narracja muzyczna oraz inteligentnie podane aluzje do stylów epok minionych, czynią tę twórczość wyjątkowo interesującą i atrakcyjną dla słuchacza."
Marcin Stańczyk (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego)